Dropdownmeny

       2012-11-11 / 09:33:00 / Bloggdesign
Fick in en fråga hur jag hade gjort min dropdown meny som ni ser ovan ^
 

1: Kopiera och klistra in denna koden längst ner i din stilmall och spara.
 
}
#navbar {
margin: 0;
padding: 0;
height: 1em; }
#navbar li {
list-style: none;
float: left; } /* Ändra till right om du vill ha menyn till höger*/
#navbar li a {
display: block;
padding: 3px 8px;
background-color: #000000; /*Ändra färgen på menyflikarna här*/
color: #fff; /*Ändra färgen på texten här*/
text-decoration: none;
font-family: verdana; /*Ändra typsnittet*/
font-size: 14px; } /*Ändra storleken på texten*/
#navbar li ul {
display: none;
width: 10em; /* Ändra bredden på undermenyn */
background-color: #EFEFEF;}
#navbar li:hover ul, #navbar li.hover ul {
display: block;
position: absolute;
margin: 0;
padding: 0;
z-index: 1; }
#navbar li:hover li, #navbar li.hover li {
float: none; }
#navbar li:hover li a, #navbar li.hover li a {
background-color: #EFEFEF; /*Ändra färgen på undermenyn*/
border-bottom: 1px solid #fff;
color: #000000; } /*ändra textfärgen på undermenyn*/
#navbar li li a:hover {
background-color: #FF9DC1; } /*Ändra färgen när man håller musen över undermenyn*/
 
2: Gå in i kodmallen och klistra in denna koden under <div id="header">, spara sedan!
 
<ul id="navbar">

<li><a href="LÄNK">LÄNK</a></li>

<li><a href="#">LÄNK1/NAMN</a>
<ul>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK1</a></li>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK2</a></li>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK3</a></li>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK4</a></li>
</ul>
</li><li><a href="#">LÄNK2</a>
<ul>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK5</a></li>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK6</a></li>
</ul>
</li>
<li><a href="#">LÄNK3</a>
<ul>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK7</a></li>
<li><a href="LÄNKEN">UNDERLÄNK5</a></li>

</li> 
</ul>

Vill du lägga till en underlänk kopierar du bara <li><a href="LÄNK">UNDERLÄNK5</a></li> och klistrar in under de andra underlänkarna. OBS! Du måste lägga koden innan </ul>.
 
3: Vill du att menyn ska vara genomskinlig/transparent, lägger du till denna kod längst ner i stilmallen och spara!
 
#navbar ul {   
filter:alpha(opacity=86);    
-moz-opacity:0.7;    
-khtml-opacity: 0.7;   
opacity: 0.7; }
 
4: Gå sedan in i stilmallen där du kan redigera färgerna, textstil, var menyn ska vara osv! :)
 
Hoppas ni förstod, att det var till någon hjälp och om inte - fråga bara! :)

Kommentarer


Lina

åh tack så jätte mycket! :D
kram

2012-11-11 / 14:30:31
URL: http://daysbylina.blogg.se
Lina

hur ändrar jag om jag vill breda ut det? asså svårt att förklara haha men du kanske kan slå en kik på min blogg så kanske du förstår vad jag menar ;) för jag vill ju inte ha någon länk under.. :/

2012-11-11 / 17:07:54
URL: http://daysbylina.blogg.se
Veronica

Hur gör man för att ändra plats på menyn? Så att den inte sitter i hedern? Du får jätte gärna kika in på min blogg och försöka hjälpa mig! :)

2012-11-25 / 21:45:06
URL: http://veskin.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig? :)

E-postadress: (visas ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Tack så mycket! (:
Trackback